kolmapäev, 9. aprill 2025

Lõpukellakõne 2025

 

Üks vana anekdoot räägib sellest, et kui vanemad saadavad 1. klassi õpilast kooli, siis poiss protesteerib – 12. aastat – mille eest mind nii pika ajaga karistatakse? Tegelikult on vist ikka nii, et kooliaeg kuulub helgemate aegade hulka, kus vanemate hool, koolipoolne vaikne nügimine ja taganttõukamine, turvalisus, kindel rutiin, tuttavad kaaslased (ja õpetajad) aitavad tunda mõnu koolis käimisest. Aga kindel on see, et me kipume asju hindama tagantjärgi ning seetõttu pole mõtet Teile , hääd lõpetajad, veel hakata pidama jutlust kooliaja varjatud väärtustest.

Mis võiks olla kogu selle 12 aasta mõte? Tauri Tallermaa (mälutreener) määratles, et kooli eesmärki kui kohanemise õppimist, me õpetame, kuidas  kohaneda maailmaga.

Olete saanud kohaneda erinevate õpetajatega, klassikaaslastega, klassijuhatajatega, koolidirektoritega

Kohanemine uute võimalustega  - sulguvate uste ning avanevate akendega, muutuvate aastaarvude ja plakatitega koolimaja seintel, traditsioonide muutumisega ja sinusoidsete graafikutega majanduses.

olete kohanenud kooli uue nimega ja sellega, et te saate olla Kiviõli Riigikooli esimene lend (mis on üks ütlemata väärikas ning oluline) ja et koolil võib olla mitmeid õppekohti ja mitmeid keeli, milles õpitakse,

Olete kohanenud õppimise raskusega ning saanud veenduda, et kunagi raske ja keeruline muutub kasvades ja arenedes selleks, mille kohta slängis öelda- iisi-biizi.

Olete kohanenud nutimaailmaga ja jõudnud hetke, kus lõpuks ometi AI õigete küsimuste korral saab valmis keskmisel tasemel tööga, mis tuleb targa pilguga üle vaadata, et seal vigu poleks.

Olete kohanenud uue reaalsusega, et asju tehakse zoomis või teamsis ja isegi koolis õppimist annab toppida arvutikasti. Ja et hakatuseks paneme kõik materjalid Google draivi ja siis viime nad Microsoft süsteemi üle ja et peamine turvarisk arvutimaailmas istub arvuti ja töölaua vahel.

Kohanete, et eksimine on inimlik, eksides õpid kõige rohkem, aga meeldiv on ikka saada tulemus esimese korraga kätte,

Olete kohanenud uue koolisööklaga, kus toit ei ole enam laual ning ise tuleb otsustada kui palju taldrikule kuhjata. Ja diivanitega koridoris ja uute valgustitega ja kooli raamatukogu kokkutõmbumisega ja muuseumi muutumisega koosolekuruumiks ja neljanda korruse klassiakendest vaatab vastu uus linnakese keskväljak ja spordipäevi peetakse linna uuel staadionil.

Olete kohanenud uute hariduslike võimalustega – õmblusteta õpiruum, ennastjuhtiv õpilane, aktiivne õpieesmärkide saavutamine ja uute teadmiste konstrueerimine, ümberpööratud klassiruum, tandemõpe ja mentorlus, kaasava hariduse, erisuste ja isikliku õpitee kujundamisega, töölehtede ja elektrooniliste õpikutega, kogukonna kaasamise, projektõppe, lõimingu, elukestva õppe,  kooliaasta piiride nihkumise ja uute õppekavadega.

Meie, õpetajate, võimalused kujundada teile kaasav, edumeelne ja inspireeriv õpikeskkond, hakkavad ammenduma. Mitte et õppida poleks enam midagi, aga just keskkond jääb kitsaks teie ambitsioonidele ja pealehakkamisele. Sestap on mõistlik teid põllepaeltest lahti lasta ja uskuda, et teist on saanud maailma parimad kohanejad ja te saate hakkama.

 Ja uskuge, juurdekasvuuskumus lubab meil selles teadmises kindel olla.

 PS. Kui miskit jäi arusaamatuks, siis pöörduge klassijuhataja, tugispetsialistide, õppejuhtide, direktori või koolitöötajate poole selgituste saamiseks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar